بسم الله الرحمن الرحیم

REZAMASHAYEKH.BLOG.IR

تارنگار رسمی رضا مشایخ

REZAMASHAYEKH.BLOG.IR

تارنگار رسمی رضا مشایخ

یادداشت| صاحبخانه بهشتی

| شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱ ق.ظ | ۰ نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها شاهد افزایش اجاره‌بهای خانه‌ها هستیم و عمده دلیل صاحبخانه‌ها افزایش هزینه معیشت بخاطر تورم در کشور است.

این موضوع از چند جهت قابل بررسی و نقد است:
اول: منفعت صاحبخانه‌ها از خانه‌های خود با دریافت اجاره‌بها حق طبیعی آنهاست و کسی نمی تواند این حق را از آنان بگیرد، اما وقتی به روایات معصومین علیهم‌السلام مراجعه میکنیم میبینیم که آنها ما را به منفعت رساندن به یکدیگر سفارش میکنند و در صورت خودداری از آن مجازات سنگینی تعیین کردند. برای نمونه نقل شد که امام صادق علیه‌السلام فرمود: «هر مومنی بتواند به دست خود یا به واسطه دیگری، آنچه را مؤمنِ دیگر بدان نیازمند است، فراهم آورد و چنین نکند، خداوند در روز قیامت، او را با رویی سیاه و چشمانی کبود و دست هایی زنجیر شده به گردن، برپا بدارد...» (المحاسن / روایت ۳۰۲) همچنین در روایتی دیگر امام صادق علیه‌السلام فرمود: «هر مؤمنی دارایی خود را از مؤمن دیگری که به آن نیازمند است، مانع شود، به خدا سوگند خوراک بهشت را نچشد و از رحیق مختوم (نوشیدنی خالص بهشتی) ننوشد.» (همان / روایت ۳۰۴)

دوم: باید دانست که همه ما مستأجر هستیم و خداوند متعال صاحبخانه همه ماست. خانه‌داران در دنیا، این تمکن را خداوند متعال به آنان به امانت داده است تا ضمن بهره بردن از نعمت های الهی، آنان را امتحان کند و روزی از آنان خواهد گرفت. امام صادق علیه‌السلام درباره خانه‌داران فرمود: هر مومنی که خانه‌ای دارد و مومنِ دیگری به نشستن در آن محتاج است، اگر آن را دراختیار او نگذارد، خدا فرماید: ای فرشتگان من! بنده ام نسبت به سکونت در دنیا، بر بنده دیگرم بخل ورزید؛ به عزت و بزرگی ام سوگند که هیچ گاه در بهشت‌های من ساکن نگردد. (همان / روایت ۳۰۷)

سوم: در وضعیت تورم، مشقت مستأجرین بیشتر از صاحبخانه‌هاست؛ چون صاحبخانه‌ها در این شرایط یک مبلغی میگیرند و به دارایی‌شان افزوده میشود اما مستأجرین در این شرایط باید مبلغی از دارایی خود را بدهند.

چهارم: جز این است که ما باید در شرایط سخت دست یکدیگر را بگیریم؟ خب حال به هر دلیلی وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور خوب نیست و همه ما به سختی افتادیم و باید به هم کمک کنیم تا از این مرحله سخت نیز عبور کنیم. افزایش بیش از حد اجاره بها و ناتوان کردن مستأجرین در پرداخت آن، نقطه مقابل دست‌گیری است.

در پایان نیز ما از صاحبخانه های عزیز این انتظار را داریم تا با توجه به این نکاتی که شمرده شد، توجه به مستأجرین را بر خود وظیفه بدانند و از مستأجرین عزیز نیز انتظار داریم، نسبت به تعهدات خود پایبند باشند.

رضا مشایخ - ۱۴۰۲/۳/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی